sobota 14. listopadu 2009

Dochází opensource dech?

V dnešní malé a skromné úvaze se zkusím trochu obecněji podívat na to, jak se v dnešní době vyvíjí a (ne)mění opensource software.

Před třemi lety, kdy jsem se poprvé vážněji setkal s Linuxem a zároveň s většinou nejznámějším opensource software na něj jsem si říkal, že tento způsob určitě má svou budoucnost. V té době jsem na Linux přešel z několika důvodů -tím nejdůležitějším ale bylo to, že jsem již nechtěl používat několik let starý Windows XP. V té době to také vypadalo, že Linux je dál než Windows - různá grafická rozhraní s nepřeberným množstvím nastavení, víceuživatelský systém, ap. Také jsem si velice rychle našel alternativní programy - OpenOffice, GIMP, Inkscape, Amarok - a zdálo se mi, že to všechno jaksi funguje.

Jak to ale vypadá teď? Možná to je jen vystřízlivěním, ale mám pocit, že vývoj opensource se v poslední době zastavil. Když se dnes podívám na všechny ty programy, vypadají a používají se úplně stejně jako před těmi třemi roky. Skoro nikde se neobjevily nějaké výraznější novinky a změny. Když bych si měl vzpomenout, na nějaké poslední změny v posledních verzích největších opensource balíků, asi bych na nic nepřišel. Je to snad tím, že všechny opensource programy jsou už tak dokonalé, že na nich není nic zlepšovat? Nebo snad chybí motivace? Nebo celá myšlenka otevřeného software byla od počátků špatná?

Vezmeme si například program pro tvorbu vektorové grafiky Inkscape. Už dlouho očekávám novou verzi 0.47. Ta sice přinese jen pár nových nástrojů a možná nějaké to zrychlení, ale lepší než nic. Vyjde verze pre4 a oznámí vydání finální verze za dva týdny. Teď už je to skoro měsíc a žádná zpráva.

Myslím, že bude velmi zajímavé sledovat, jak situace s opensource bude vyvíjet. Uvidíme, co s tím také udělají Windows 7 a ostatní proprietární software.

Žádné komentáře: