čtvrtek 14. července 2011

Amazon Kindle 3 - tipy a triky po týdnu používání

Dlouho jsem uvažoval o nějaké čtečce e-knih, založené na technologii elektronického inkoustu. Dříve, když jsem ještě používal PDA s 3,5 palcovým VGA (640x480) displejem, četl jsem hodně pomocí Mobipocket Readeru. Sice to nebylo ideální - displej byl i tak malý a navíc svítil, takže za chvíli mě z toho dost bolely oči - ale i tak se to dalo. Mezitím však se však čtečky pomalu vyvíjely a stávaly se z nich čím dál zajímavější zařízení. Avšak první čtečka, která se ukázala jako skutečně použitelná a výhodná zároveň byl až Amazon Kindle 3. Kindle chválily snad všechny recenze, a když si ho pořídil i třeba Radek Hulán, nebo Marek Lutonský, začal jsem jej chtít také.


Kindle jsem tedy objednal v Alze.cz, zároveň k němu dodali zdarma "kožené" pouzdro (i když je to spíš koženková kapsa). Nejsem si ale úplně jistý, zda dokáže čtečku dostatečně ochránit proti promáčknutí displeje - toho se zatím nejvíc bojím. V Kindlu bylo již nahráno několik českých knih v pdf, většina z nich se dá ale sehnat zdarma v mnohem vhodnějším formátu mobi na palmknihy.cz. Nechci se teď pouštět do detailní recenze, protože jich již existuje mraky - spíš vypíchnu jednotlivé věci, které se mi nejvíce líbí, a pak uvedu několik doplňků, které k němu používám.


Zatím jsem neměl ani potřebu instalovat tzv. Jailbreak, jelikož anglické prostředí, ani vestavěné fonty mi nevadí. Českých knih pro Kindle jednoznačně přibývá. Ať už to jsou zdarma knihy bez DRM na palmknihy.cz, tak i placené tamtéž, nebo na wKnihy.cz, nebo eReading.cz. Počítám s tím, že trh českých e-knih se bude i nadále rozšiřovat, s tím jak se budou vyvíjet nové a nové čtečky. Co se mi ale opravdu líbí je zpravodajství, které lze přihlásit na automatické doručování. Já si hned přidal iDnes.cz, VTM, a nastavil i pár RSS odběrů pomocí Kindly.cz - třeba deník E15. Ráno vždy před cestou do školy bude stačit zapnout Wi-Fi, nechat stáhnout všechna nová vydání (což trvá ani ne 15 vteřin), a vyrazit.


Pro konverzi mezi všemožnými formáty používám buď opensource program Calibre, nebo freewarový Mobipocket Creator. Takto lze převést např. PDF do lépe čtivějšího mobi. Pokud se však PDF skládá z naskenovaných obrázků, doporučuji jej buď převést pomocí OCR, nebo spíš "nastříhat" na co nejmenší kousky, písmo v Kindlu nebylo příliš malé. Na tuto činnost se nejvíc hodí program Briss. Nemohu ani opomenout plugin do Firefoxu - SENDtoREADER, který přidá na hlavní lištu jediné tlačítko, po jehož stisknutí se právě aktivní stránka automaticky převede do správného formátu, a pošle se sama na Kindle. Jednodušší už to ani být nemůže.

Každopádně jsem zvědavý, kam se konzumace obsahu bude posouvat. Jestli spíše ke čtečkám s pasivním e-ink displejem, nebo k barvičkami a efekty hýřícím tabletům á la iPad. Reálná použitelnost Kindlu se ukáže až v září, kdy si jej začnu brát do školy. Zatím otestovaná skripta v PDF se mi na něm čtou dobře.

Žádné komentáře: