pátek 1. srpna 2008

Změna stáje - z openSUSE 11 na Ubuntu 8.04

Hned, jak oficiálně vyšlo KDE 4.1 jsem ho musel vyzkoušet. A byl jsem překvapen - bohužel v negativním slova smyslu. Vadilo mi stále spoustu věcí - grafické nedodělky, špatné zacházení se vším na ploše (to ovládání plasmoidů je dost divné), a také to, že stále spoustu věcí padá. Říkal jsem si, jestli není konečně čas na radikální změnu - a tou změnou bylo Ubuntu 8.04 "Hardy Heron" s GNOME 2.22.

Ano, mohl jsem pouze přepnout na GNOME v SUSE - ale protože nemám kdovíjak výkonný počítač, který už přestal stíhat, rozhodl jsem se, že nejlepší je mít pouze jedno prostředí a aplikace pouze pro jednu grafickou knihovnu - GTK. Pouze tehdy jde dosáhnout rychlé odezvy aplikací.

Ani nevím, proč jsem předtím nemohl přijít GNOME na chuť. Vždyť se jedná o poměrně ucelené prostředí s velmi dobrým ovládáním. Působí velmi komplexně a přitom jednoduše - a vůbec nemáte pocit, že pracujete s něčím nedodělaným, jak tomu je u KDE 4.x.

Ubuntu jako distribuce také není vůbec špatná, ačkoli jsem ji měl za průměrně dobrou pro nováčky do Linuxu. Oproti SUSE startuje i vypíná se o poznání rychleji, jediným problémem bylo nerozpoznání grafické karty ihned po instalaci. Bylo potřeba editovat /etc/X11/xorg.conf a ručně přepsat grafický ovladač z vesa na i810. A tím byla zprovozněna grafická akcelerace. Také se mi zalíbil správce balíčků Synaptic, který se velice rychlý a dobře se s ním vyhledává.

Vynikající zdroj informací je také http://wiki.ubuntu.cz, kde lze najít spoustu informací nejen pro úplné začátečníky, ale také pro pokročilé uživatele, a dobře pomůže i při problémech s hardwarem. Teď je jen potřeba vyhledat dobré alternativní programy pro GTK, a pak už si jen užívat dobrého, stabilního a rychlého systému. Do té doby, než přesedlám zas na něco dalšího...

Žádné komentáře: